tisdag 25 juni 2013

BILTEMA rules!

För 3 år sen gick familjen från styrpulpetbåt (med lös pulpet!) till halvtäckt båt (HT eller OC). Minsta möjliga som rymmer 5 att natta om man vill leka Musse Piggs husvagnssemester…

Ett bekymmer var dock avsaknaden av mörkläggningsgardiner på alla öppna glasytor.

Glad i hågen som nybliven båtägare köpte jag stilmässigt marint tyg och måttanpassade mot alla sneda ytor o sydde nattgardiner med kardborreband på sidan + självhäftande kardborre i båten.
Låter snitsigt – bara det att ganska direkt lossnade de självhäftande kardborrebanden i båten…

Föreslog superlim till maken men då han har en - förvisso hårt åsidosatt men dock – en viss pedantisk grundinställning vägrade han förstöra båtförvärvet på det nedsättande sättet.

Så det blev handdukar på utsidan de få nätter vi nattade.

Under dessa 3 säsonger har jag dock aldrig hittills vaknat utan regn och blåst under natten.
Flera gånger har badhanddukarna blåst bort och alltid har jag fått balansera och plocka in dem – genomvåta – under natten.
Och en båt utan värme är nog fuktigt som den är utan 5 genomblöta badhanddukar.

Så ifjol (efter den toppensommaren!?) utlyste jag krig – nu ska det vara slut på blöta handdukar.

Vad göra?
Jo det måste gå att lösa inifrån…
…typ solskydd i bilar!

Jag köper ett lager på Clas Olsson o upptäcker: Javisst Ja – solskydd i bilar MÅSTE man kunna se igenom. Dvs ej så mycket mörkläggning eller insynsskydd heller…
Men Okey – om jag köper flera o sätter dem omlott då!
Tömmer lagret på Clas Olsson o upptäcker: fortfarande för ljust

 Jag tänker dock inte ge mig.>BR> I vår går jag och köper tyg (denna gång billig svart stuv – inte stilenligt blått på metervara) och limmar fast tygbitar på solskydden.
Första med lim på solskyddet varför limmet hamnade på andra sidan o det såg nästan ännu sämre ut än det funkade.
Nästa med lim på kanten och ett invik.
…Limmet ger vika. FEL lim. Måste köpa superlim ändå,..

Då kommer maken hem. Hann har varit på BILTEMA. Köpt färdiga solskydd för båt inkl kondensskydd – med sugpropp inifrån och tom större än bilskydden!!!
Så det behövdes bara 9 stycken.

NU är vi redo för sommarregn i båten
 …och jag ett stort lager bil-solskydd om ngn är intresserad…

Nästa utmaning är hur man får barnen att INTE behöva större utrymme år från år…
Maken tänker större båt – jag tänker Tält!
Finns säkert på BILTEMA;-)

Trevlig sommar
/helena

Ps. BILTEMA har även stora mjukglassbägare inkl strössel och sås för endast 5 kr!!

1 kommentar:

  1. Kan inte hitta dem på biltema, vet du om de finns kvar???

    SvaraRadera